Mošorinske blatne igre

Jeste li i vi kad ste bili deca voleli da se igrate u blatu, sa blatom, na blatu, od blata? Sigurno jeste. A jeste li se igrali u blatu u skorije vreme? Sigurno niste. Da nije Dragane i njenog Mošorina i njene kuće od blata, i ograde od blata, i peći od blata, i police od blata, i toaleta od blata, i blata od blata, ne bih ni ja verovatno.
Ovo je Dragana
Ovo je Draganina kuća
Sjajna je njena priča. Ne bih je mogla prepričati u detalje baš, ali su mi ostali urezani delovi od kojih mi se palila ona lampica "hoću i ja!". Ipak, za ovu priču je presudan taj deo kada je Dragana odlučila da obnovi staru kuću, od blata takoreći, skoro urušenu, baš u Mošorinu. Ograda nakrivljena, dvorište zaraslo, krov ulegao, pomoćni objekti poluporušeni. A naziralo se da je bila lepa, prava vojvođanska, sa svim ukrasima.
Blatne igre
Blatni ljudi
Poznata je sada ova njena priča. Možda ste je negde već načuli. Volim što je znam iz prve ruke, i što sam njen maleni deo, a toliko mi je draga da je želim preneti dalje. Kada se budete udubili u blato shvatićete da koliko god rad sa njim izgledao kao igra, zapravo je praktično primenjiv. Da se od blata zidaju kuće i prave cigle, to je svima poznato. Mnogi znaju da se od blata prave i peći. Ali malo ljudi zna da se od blata prave ograde, police, podovi, kuhinje...
Blatni pod
Blatni toalet
Sada ćete pomisliti da je blato univerzalni materijal. Univerzalniji od ovih modernih. Pa i jeste. Jeftino je. Nije otrovno. Lako je dostupno. Jednostavno za rukovanje. A od njega se prave čudesa. Sve što vam padne na pamet. Postoje čak recepti, stari koliko i samo blato, za njegovu zaštitu od vode. Jer, voda mu je najveći neprijatelj. Dragana će vam o tome više reći kad je budete pitali.
Pravljenje čerpića
Ograda od blata
Ja sam tamo odlazila od početka njene priče. Ne baš najredovnije, ali nekoliko puta godišnje jesam. Ispratila sam sve transformacije. Prljala se bez sekiracije. Umarala se iz uživancije. Učila kroz Draganine demonstracije. Ostvarila drugarske kooperacije i konfederacije. (ovo su mog rimovanja kulminacije) A kuća se u međuvremenu isprsila. Nasmešila. Sada je već među najlepšima u svojoj ulici, ali potpuno jedinstvena. Ako ste postali bar malo radoznali čitajući ovu priču, slobodno se javite Dragani, posetite neku od njenih radionica i poigrajte se u blatu. Obradovaće se vaše detinjstvo.
Inspiracije
Oscar Wilde je rekao: "Svi smo mi u blatu, ali neki od nas gledaju u zvezde". On sigurno nije imao na umu baš ovo mošorinsko blato. No, kad si već u blatu, ti od njega napravi zvezdu :)
Najveći deo fotografija preuzet sa sajta Centra za zemljanu arhitekturu.

Svideo vam se tekst i smatrate ga korisnim?
Podelite ga sa svojim prijateljima na društvenim mrežama ili ga pošaljime mejlom.
Da vam moji putopisi stižu na mejl periodično prijavite se na dugme SUBSCRIBE na vrhu stranice.
Hvala na čitanju :)
Ptica na žici

Comments

  1. Majo, ti si jedno srce predivno :) čitam ovu našu priču, a kao da čitam neku bajku - hvala Ti na tome, ulepšala si nam ovaj, promrzlih prstiju, poslednji radni dan u godini :) dođi nam opet čim sunce grane :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Drago mi je da ti se svidela :)
      A nije se slučajno poklopila sa poslednjim radnim danom u godini ❤

      Delete

Post a Comment