PUTOVANJE U ATINU - KAKO GA ORGANIZOVATI SAM

Pre nego što vam ispričam utiske iz Atine opisaću korake koje sam prešla do tamo i nazad.
Prvo sam nabavila avionsku kartu.
Tih dana, sredinom jula, sam sasvim slučajno na facebook-u naišla na oglas da AirSerbia ima promociju avio karata za neke evropske gradove. Ta akcija je trajala, čini mi se nedelju dana i odnosila se na letove od 11. septembra do 20. decembra, što se uklapalo u moj najavljeni odmor u firmi. Kada sam pročitala spisak ponuđenih destinacija i na njemu našla Atinu odlučila sam da ove godine najzad odem u glavni grad istorije umetnosti, kulture i civilizacije (tako je ja doživljavam).
Ciljala sam tako da izbegnem vikende jer su tada najveće gužve kuda god da se uputite. Povratna karta od 17-28.septembra je kupljena za 110€ i uz nju su išli kofer do 8kg, dimenzija 20x40x55cm i nosila sam ga sa sobom u avion, i jedna ručna tašna do 4kg.
Pogled sa Akropolja prema brdu Likabetus
Zatim sam pronašla odgovarajući smeštaj.
Do sada sam na sličnim putovanjima smeštaj pronalazila preko sajta airbnb.com i svako iskustvo je ispunilo očekivanja. Zamerki nisam imala pa nastavljam da koristim baš ovaj način za pronalaženje sobe ili stana. Nekoliko je razloga zbog kojih ostajem verna upravo airbnb-ju. Jedan je to što mi odgovara plaćanje unapred, to mi jasnije prikazuje koliko novca imam na raspolaganju za trošenje. Drugi je taj što sam navikla na izgled i funkcionisanje sajta, i imam izgrađen profil sa ocenama.
Pošla sam od odabira dela grada spram lokacije i bezbednosti, čitala sam forume i blogove, "šetala ulicama" uz pomoć google street view-a. Tako sam suzila pretragu na Koukaki (deo jugoistočno od Akropolja). Dovoljno blizu mog cilja da ne moram koristiti gradski prevoz, već mogu biti pešak što najviše volim.
Jedina jednokrevetna soba koju mi je sajt prikazivao potpuno je odgovarala mojim prohtevima. Po lokaciji, po uređenosti, po ceni. Kada ukupni iznos, u koji ulaze i neke jednokratne takse, podelim sa brojem noćenja, dobijem okvirnu cenu od 20€/noć.
Ekstravagantnija lokacija bi bila Kolonaki, koja je takođe dovoljno blizu da se može prošetati do Akropolja. Ovde sve izgleda bogatije, i kafići, i prodavnice, i butici, pa je i smeštaj preko istog sajta čak nekoliko puta skuplji od mog.
Pogled sa Akropolja prema luci Pirej
Prevoz od aerodroma do stana sam takođe rešila unapred.
Na internetu možete naći i savete kako se prevesti od aerodroma do Atine pomoću autobusa, metroa ili taksija. Svi članci koje sam pronašla sa ovom temom slažu se da je za one koji prvi put dolaze najlakše da uzmu taksi. Cene su fiksne za čitavo područje grada i razlikuju se samo dnevna i noćna tarifa. Istražujući malo više dospela sam na sajt kompanije welcomepickups.com koja će vas dočekati i ispratiti na let u mnogim svetskim gradovima, a među njima i u Atini. Budući da je cena njihove usluge (40€) skoro identična ceni gradskog taksija odlučila sam da baš njih angažujem.
Platila sam unapred, mejlom su mi poslali ime i sliku dodeljenog vozača, dostavila sam im broj leta pa su mogli da ga prate i u slučaju kašnjenja ili preusmeravanja na neki drugi aerodrom kako bi me dočekali bez problema. A kada sam sletela, vozač je sa mojim imenom ispisanim na tabli čekao kod izlaza i za dobrodošlicu mi poklonio platneni ceger, flašicu vode i mapu grada.
Za povratak sam uradila isto.
Ovakav prevoz se posebno isplati ukoliko putuje više ljudi zajedno, pa svakako preporučujem ovu kompaniju za sve destinacije na kojima oni posluju. Možete im tražiti da vam kupe ulaznice za muzeje, sim kartice i to donesu kada dođu po vas, da vam preporuče/rezervišu izlete, restorane...šta god vam padne na pamet.
Plaka, podgrađe Akropolja
Grupne šetačke ture su odlične za početno upoznavanje grada.
Prva dva dana sam iskoristila za opšte upoznavanje, i za to su uvek najbolje one free walking tour-e. Svi veliki gradovi ih imaju, tako ih i pretražujete na internetu, samo dodate još ime grada. Atina ih ima pregršt. Ja sam odabrala dve.
Prvu sam našla na preporuku sajta Grčki kutak  i to je bio tim AFWT sa kojim sam obišla podgrađe Akropolja.
Drugu vam, sa utiscima koje sam odatle ponela, preporučujem od srca! Ovog momka sam našla slučajno, zove se Nikos i možete ga naći pod imenom Nikos' Free Walking Tour in Athens na facebook-u, tripadvisor-u i na sajtu couchsurfing.com (pod Events u Atini). Centar grada smo obilazili kao kroz retrospektivu, od moderne istorije pa do antike, lutali smo puna 4 sata, zavirili smo u sjajne delove koje sama ne verujem da bih pronašla i to me je naročito obradovalo. Usput smo pravili pauzu za super jeftine ceđene sokove, a na kraju smo svi otišli na ručak u vrlo šarmantan restoran sa odličnom povoljnom klopom.
Ove ture, iako se zovu besplatnim, baziraju se na donacijama, odnosno na kraju šetnje vodiča nagradite onoliko koliko smatrate da je zaslužio i te cifre se kreću od par do 10€ najčešće.
Na sajtu airbnb možete naći i izuzetnu ponudu organizovanih dešavanja namenjenih turistima, učešće se ovde plaća, zavisno od teme od 30-100€. Tu spadaju šetačke ture za fotografisanje, bilo da vas vode na mesta dobra za fotografisanje, ili da vas fotografišu usput; ture za degustaciju hrane; muzičke večeri; sportske ture (vožnja bicikla, trčanje...); ture za upoznavanje istorije grada; izleti; večere za druženje uglavnom na nekom krovu sa kog je odličan pogled na grad; itd.
Zalazak Sunca sa Akropolja
Planirala sam i izlete van Atine.
Za to sjajnu ponudu možete naći na brojnim sajtovima koji nude jednodnevne i višednevne izlete po okolini i sve do Meteora ili ostrva poput Mikonosa i Santorinija. Ono što je mene interesovalo bili su Delfi, Mikena, Korint, ostrva u blizini Atine, Sunion, svi su bili dnevni izleti i koštali su oko stotinak evra, osim Suniona koji je duplo jeftiniji. Iako je agencija koje se bave ovakvim izletima mnogo, ponuda im je organizaciono i cenovno skoro ista.
Kao učesnik ture koju je organizovao AFWT tim dobila sam popust od 10% na izlete koje organizuje agencija Yo!tours pa sam to iskoristila za Delfe (95€, prevoz od smeštaja do Delfa i nazad do smeštaja, vodič, ulaznica i ručak).
Pašalimani, lučki deo Atine
Za širi obilazak grada iskoristila sam plavi bus.
To su oni klasični HopOnHopOff autobusi, najčešće na sprat sa otvorenim krovom za razgledanje okoline. Ovde su vozile četiri firme, plavi, žuti, crveni i srebrni. Prva tri sam viđala svakodnevno ispred glavnog ulaza u Akropolj i najpovoljniji je bio plavi (16€). Svi su prodavali kartu koja važi dva dana, za sve njihove linije neograničeno.
Prvi dan sam iskoristila da odem do poslednje stanice, jezera Vouliagmeni na kupanje, a drugi dan sam obišla lučki deo Atine i novi kulturni centar, tj sve ono što je bilo suviše udaljeno za pešačenje po vrućini.
Kulturni centar Stavros Niarchos Foundation
Wifi je često važan kada ste u romingu.
U Atini je internet vrlo dostupan, pa je na više mesta i otključan. Na Akropolju, Agori, u Muzeju Akropolja i kulturnom centru Stavros Niarchos Foundation vam čak ne treba ni registracija. U ovom poslednjem je toliko brz da ako morate nešto upload-ovati, kao što sam ja morala da bih sačuvala fotografije sa telefona, ovo je pravo mesto za to.
Plaža prekoputa jezera Vouliagmeni
Ulaznice za muzeje i arheološke lokalitete nisu mala stavka.
Muzeji su sastavni deo Atine i da biste upotpunili sliku o Akropolju preporučujem da pre njega posetite Muzej Akropolja koji se nalazi prekoputa njegovog donjeg ulaza. Unutra su predmeti nađeni samo na ovom lokalitetu. Ulaznica je skromnih 5€, jeftinija od svih ostalih, a muzej je izuzetan.
Da biste ušli u Akropolj morate platiti 20€. Preporučujem da ciljate popodne jer su najveće gužve do odprilike 14h. Ja sam došla oko 16h i ostala do zatvaranja.
Postoji i objedinjena ulaznica za sve otvorene lokalitete koja pored Akropolja obuhvata još 5 nalazišta u blizini, važi 5 dana i košta 30€. Kartu možete kupiti i online, ali samo na sajtu Grčkog ministarstva kulture i sporta. Raznih online preprodavaca ima mnogo pa budite veoma oprezni.
Većina ovih lokaliteta se mogu dobro videti i sa ulice, a preporučujem da ipak uđete i prošetate kroz Agoru (lokalitet uz sam Akropolj, sa severne strane). Karta za Agoru posebno je 8€, ali ako kupite objedinjenu ulaznicu ona će vam pokriti i ovo.
Imajte na umu da je najskuplji period od marta do oktobra. Zimi je većina ulaznica jeftinija, osim onih koje podrazumevaju Akropolj.
Sreća :)
Ukoliko imate pitanja u vezi organizacije ovog ili bilo kog drugog mog putovanja ostavite ga u komentaru i rado ću vam odgovoriti.
Sledi putopis sa utiscima i doživljajima iz ovog prelepog grada :)

Svideo vam se tekst i smatrate ga korisnim? 
Podelite ga sa svojim prijateljima na društvenim mrežama ili ga pošaljite mejlom. 
Da vam moji putopisi stižu na mejl periodično, prijavite se na dugme SUBSCRIBE na vrhu stranice. Hvala na čitanju :) 
Ptica na žici

Comments